1. Identifikační číslo

2. Kód

3. Název životní situace

OHLÁŠENÍ ŽIVNOSTI VOLNÉ FYZICKOU OSOBOU

4. Základní informace k dané životní situaci, předmětu žádosti apod.

Živností je ve smyslu § 2 živnostenského zákona soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených živnostenským zákonem. U živností volných nejsou zvláštní podmínky (tj. odborná způsobilost) provozování živnosti předepsány, podnikatel u těchto živností musí splňovat pouze všeobecné podmínky provozování živnosti.

Příloha č. 4 živnostenského zákona - živnost volná

Obsahová náplň živnosti volné

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):

Ohlašovací živnost volnou může provozovat každá fyzická osoba, která splní podmínky stanovené živnostenským zákonem a získá příslušné živnostenské oprávnění.

Podání lze učinit také v zastoupení na základě plné moci, ve které musí být přesně stanoveno k jakému úkonu zmocněnec zplnomocňuje zmocnitele. U takové plné moci nemusí být podpisy úředně ověřeny.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:

Všeobecnými podmínkami provozování živnosti volné fyzickými osobami jsou:

                                          • plná svéprávnost
                                          • bezúhonnost

Provozování volné živnosti je podmíněno ohlášením. Prokázání odborné způsobilosti se nevyžaduje.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace:

Ohlášení se předkládá na tiskopise "Jednotný registrační formulář" vydaném Ministerstvem průmyslu a obchodu. Podání lze učinit osobně nebo v zastoupení.

Ohlášení živnosti je možno podat osobně u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu nebo zaslat poštou nebo zaslat elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem. Dále je možno žádost podat osobně prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy Czech POINT.

Jednotný registrační formulář zde.

Pokyny pro vyplnění JRF zde.

8. Na kterém úřadu můžete tuto životní situaci řešit:

Podání podle živnostenského zákona lze učinit u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu (OŽÚ). K postupu podle tohoto zákona je příslušný OŽÚ, kterému bylo podání doručeno jako prvnímu. Podání OŽÚ lze učinit rovněž prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT). Kontaktní místo doručí podání OŽÚ podle místa podání, pokud si podatel nezvolí konkrétní OŽÚ.

9. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit:

Městský úřad Český Těšín, odbor živnostenský a dopravy

detašované pracoviště ul. Pod Zvonek 26/875

registrace – Bc. Andrea Krucinová, Ing. Jana Rédrová, DiS.

číslo dveří: 222

tel: 553 035 803, 553 035 804

pracovní doba pro veřejnost:

Pondělí 08:00 – 11:30 a 12:30 – 17:30

Středa 08:00 – 11:30 a 12:30 – 16:30

10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou:

Fyzická osoba připojí k ohlášení:

1.

Je-li fyz. osoba občanem jiného členského státu EU, předkládá výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný příslušným soudním nebo správním orgánem členského státu nebo členského státu posledního pobytu. Pokud stát takový výpis nebo doklad nevydává, předkládá čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo orgánem členského státu, jehož je občanem nebo státu posledního pobytu. Doklad nesmí být starší 3 měsíců.

Je-li fyzická osoba občanem jiného než výše uvedených států, předkládá výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad vydaný státem, jehož je občanem. Pokud stát takový výpis nebo doklad nevydává, předkládá čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo orgánem státu, jehož je občanem nebo orgánem státu posledního pobytu. Doklad nesmí být starší 3 měsíců.

Všechny doklady, pokud nebyly vydány v českém jazyce, se překládají do češtiny úředním překladem, toto neplatí pro doklady ve slovenštině. Pravost podpisu a otisku razítka na originálech musí být ověřena, vyjma občanů členských států EU.

2.

Doklad prokazující právní důvod pro užívání prostor, do nichž umístil sídlo, liší-li se od bydliště, nebo má-li bydliště na adrese sídla ohlašovny, zvláštní matriky nebo na adrese sídla správního orgánu; postačuje písemné prohlášení vlastníka nemovitosti, bytu nebo nebytového prostoru o tom, že s umístěním souhlasí.

3.

Doklad o zaplacení správního poplatku.

Při jednání na živnostenském úřadě se fyzická osoba prokazuje platným průkazem totožnosti.

Občan ČR nepředkládá výpis z Rejstříku trestů, tento doklad si žádá živnostenský úřad elektronickou cestou.

Ohlašovatel není povinen připojit doklady vztahující se k osobě zapsané v živnostenském rejstříku, pokud tyto doklady byly již připojeny k některému z ohlášení, k některé žádosti o koncesi nebo k oznámení změny, a které v souladu s ust. § 46 odst. 7 živnostenského zákona uložil živnostenský úřad v elektronické podobě do informačního systému registru živnostenského podnikání. Podmínkou dále je, aby skutečnosti, které tyto doklady osvědčují, zůstaly beze změny; doklady osvědčující bezúhonnost nesmí být starší než 3 měsíce.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:

Jednotný registrační formulář pro fyzické osoby (dále jen JRF), prostřednictvím kterého lze učinit na obecním živnostenském úřadu podání i k dalším úřadům, a to finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně a úřadu práce.

Od 01.10.2008 lze také zaslat JRF elektronicky se zaručeným el. podpisem přímo z počítače ohlašovatele. Postup ke stažení zde

Při osobní návštěvě úřadu vyplníme formuláře, na základě vašich požadavků, za vás.

12. Jaké jsou v této životní situaci správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit:

1 000 Kč za ohlášení živnosti při vstupu do živnostenského podnikání

500 Kč za další ohlášení živnosti bez ohledu na to, zda je ohlašována jedna či současně více živností

Poplatek se vybírá jen jednou, pokud bylo ohlášeno současně více živností nebo pokud je současně ohlášena živnost a podána žádost o koncesi.

Je-li podání uskutečněno prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy Czech POINT, výše uvedený správní poplatek se zvyšuje o 50 Kč za podání.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení:

Splnil-li ohlašovatel všechny podmínky stanovené zákonem, provede živnostenský úřad zápis do živnostenského rejstříku do 5 pracovních dnů ode dne doručení ohlášení a vydá podnikateli výpis. Nemá-li ohlášení zákonem stanovené náležitosti, živnostenský úřad vyzve ohlašovatele k odstranění závad a ve výzvě stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění. Po dobu lhůty uvedené ve výzvě neběží lhůta pro provedení zápisu a vydání výpisu.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu:

Nejsou

15. Jaké další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány:

V případě provozování činnosti v provozovně je podnikatel povinen zajistit, aby provozovna byla řádně označena a způsobilá pro provozování živnosti podle zvláštních právních předpisů. Pro každou provozovnu musí být ustanovena osoba odpovědná za činnost provozovny. Podnikatel je povinen prokázat na žádost živnostenského úřadu vlastnické nebo užívací právo k provozovně (výpis z katastru nemovitostí pro doložení vlastnického vztahu, nájemní smlouva pro doložení užívacího práva k objektu, souhlas vlastníka je-li provozovna umístěna v bytě). Zahájení a ukončení provozování živnosti v provozovně je podnikatel povinen předem oznámit živnostenskému úřadu.

Provozovna musí být trvale a viditelně zvenčí označena: obchodní firmou nebo názvem u právnických osob nebo jménem a příjmením u fyzických osob, identifikačním číslem. Mobilní provozovna a automat musí být dále označeny údajem o sídle nebo místě podnikání nebo adrese umístění organizační složky zahraniční osoby.

Provozovna určená pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům musí být zvenčí trvale a viditelně označena také jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny, prodejní nebo provozní dobou určenou pro styk se spotřebiteli akategorií a třídou u ubytovacích zařízení poskytujících přechodné ubytování.

Při uzavření provozovny, pokud tomu nebrání vážné důvody, je podnikatel povinen zvenčí na viditelném místě označit počátek a konec uzavření provozovny.

16. Můžete využít tuto elektronickou službu:

Adresa pro elektronické podání s kvalifikovaným el. podpisem je epodatelna@tesin.cz

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:

Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v platném znění.

18. Jaké jsou související předpisy:

Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodní korporacích), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 255/2012 Sb., o  kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:

V případě, že živnostenský úřad rozhodne o tom, že živnost volná ohlášením nevznikla, nebo že nebyly splněny podmínky pro vznik živnostenského oprávnění, lze proti takovému rozhodnutí podat odvolání.

Odvolání se podává ke Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, odboru vnitra a krajskému živnostenskému úřadu prostřednictvím Živnostenského úřadu Městského úřadu Český Těšín a musí být podáno ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností:

Sankce nejsou.

21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně:

Nejčastější dotazy a odpovědi naleznete v listárně Krajského úřadu Moravskoslezského kraje zde.

22. Potřebujete se k věci dozvědět víc?

Další informace zde.

23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to:

Jediným oficiálním zdrojem znění právních předpisů je Sbírka zákonů České republiky, přičemž kterýkoliv výklad právních předpisů v České republice nemá obecně závazný charakter

24. Související životní situace a návody, jak je řešit:

Žádost o zrušení živnostenského oprávnění

Oznámení změn vůči živnostenskému úřadu

Označení provozovny

Dočasné poskytování služeb

Výpis z živnostenského rejstříku

25. Za správnost návodu odpovídá útvar:

Odbor živnostenský a dopravy

26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní:

Bc. Andrea Krucinová

27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni:

30.09.2017

28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost:

01.10.2019

29. Datum konce platnosti návodu:

bez omezení

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace:

Přiložené soubory:

Seznam oborů činnosti náležejících do živnosti volné Příloha – provozovna Příloha pro správu sociálního zabezpečení Pokyny k příloze pro správu sociálního zabezpečení Přihláška k registraci pro fyzické osoby Přihláška k registraci pro plátcovy pokladny Zvláštní příloha pro Finanční úřad Oznámení o změně registračních údajů Žádost o zrušení registrace